A Comparative Study of PECS and Educational Bonds Strategies in Developing First Grade Intermediate Students' Mathematical Problem-Solving Skills
DOI:
https://doi.org/10.69513/jnfh.v1.i.2.ar3Keywords:
Keywords: (PECS) (Educational bonds) (Problem solving skills)Abstract
Abstract
The research aims to identify the comparison of the strategies of PECS and educational bonds in the acquisition of first-year intermediate students’ mathematical problem-solving skills. A sample of (60) first-year intermediate students was chosen, who were chosen intentionally from (Al-Futwa Middle School for Boys) from among the schools of the research community in the district. Al-Hamdaniya / Nineveh Governorate for the academic year (2023-2024). After that, the researchers distributed the sample members into two experimental groups that were equivalent in a number of variables. The first numbered (31) students who studied the mathematics subject specified in the experiment according to the PECS strategy, while the number of Students in the second experimental group (29 students) studied the same subject according to the educational bonds strategy. The research also required preparing a test for mathematical problem-solving skills in the form of specific-answer essay questions. The researchers verified its validity, psychometric properties, and reliability, which reached a percentage of (0.78), which is an acceptable reliability percentage. In non-standardized cognitive tests, the test is now ready to be applied to members of the main sample, consisting of (5) specific-answer essay items with a range of (0-62) degrees.
After the researchers completed the requirements for conducting the experiment, the first researcher implemented it himself by teaching the two strategies in the first semester on Sunday (10/15/2023) for the two research groups according to the study plans drawn up for that, and the experiment continued until Thursday (1/11/2024). Then a posttest of mathematical problem solving skills was applied to the two research groups on (1/16/2024), and after collecting the data, it was statistically analyzed using the t-test for two independent samples (t-test) that were not equal in number, in addition to calculating the Eta square (effect size), and it was The result is as follows:
There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average acquisition of the skills of the members of the first and second experimental research groups in solving mathematical problems, in favor of the first experimental group, which was studied using the PECS strategy.
In light of the results, the researchers came out with a number of conclusions and made a number of recommendations, in addition to proposing a number of titles for future studies.
Keywords: (PECS) (Educational bonds) (Problem solving skills)
Downloads
References
المصادر والمراجع
إبراهيم، مجدي عزيز (2005): التفكير من منظور تربوي، دار عالم الكتب الطباعة وللنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
أبو زينة، فريد كمال ( 2010) : تطوير مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها، ط1، دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان ، الأردن.
أحمد، شكري سيد محمد (1984): حلّ المشكلات في تدريس الرياضيات، مجلة التربية، العدد(64)،ص(108-113).
افدال، رحمه أحمد (2013): أثر استخدام استراتيجيتي بوليا وزيتون لحلّ المسائل الرياضية في اكتساب طالبًات الصف العاشر الاعدادي مهارات الحلّ وتنمية التفكير الرياضي لديهن، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة دهوك، كلية التربية.
امبو سعيدي ، عبد الله بن خميس و هدى بنت علي الحوسنية ( 2016 ) : استراتيجيات التعلم النشط ۱۸۰ استراتيجية مع الامثلة التطبيقية ، ط1، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الأردن.
بارود، بسمة (2004): فاعلية برنامج محوسب مقترح في الكسور العادية في تنمية التحصيل لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي بغزة ، جامعة عين شمس ، كلية التربية (رسالة ماجستير غير منشورة).
الباوي، ماجدة إبراهيم علي، ثاني حسين الشمري (2020): توظيف ستراتيجيات التعلم النشط في اكتساب عملية التعلم، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
البلوشي ، عبد الله (2009): طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية ، ط1 ، دارالمسيرة للنشر والطباعة والتوزيع ، عمان، الأردن.
جروان، فتحي عبد الرحمن (2013): تعليم التفكير - مفاهيم وتطبيقات، ط6، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
حافظ، افنان محمد، (2006): استراتيجية السنادات التعليمية وأثرها في التحصيل الدراسي والتفكير الناقد لدى طالبًات الصف الأول الثانوي في مقرر الاحياء، رسالة ماجستير، المدينة المنورة، جامعة طيبة، المملكة العربية السعودية.
.11حمدان, ميساء محسن (2018): مستوى الدعائم التعليمية من قبل مشرفي حلّقات البحث من وجهة نظر الطالب في قسم المناهج، دراسة ميدانية في كلية التربية, مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، جامعة تشرين، سوريا، المجلد(40)،ص(122-135).
الحنفي، امل محمد مختار (2019): فعالية الدعائم التعليمية في تنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ الصف الأول الاعدادي، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، مصر، المجلد(2019)، العدد(4)،ص (141-161).
الحيلة، محمد محمود (2012): تصميم التعليم : نظرية وممارسة، ط5 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان الأردن.
الخزرجي، رافع مصلح ياس(2015) :أثر استراتيجية السنادات التعليمية في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الفيزياء وذكائهم المنطقي،(رسالة ماجستير) كلية التربية ابن الهيثم ، بغداد ، العراق.
زاير، سعد علي وآخرون (2017): الموسوعة التعليمية المعاصرة ، ج2 ، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان - الأردن .
زيتون ، عايش محمود (2001): أساليب تدريس العلوم ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان.
زيتون، حسن حسين (2003): استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم، ط1، عالم الكتاب، القاهرة، مصر.
زيتون، حسن حسين وكمال عبدالحميد زيتون (2003) : التعلم والتدريس من منظور النظرية البنائية ، ط1 ،عالم الكتاب للنشر والتوزيع ، القاهرة.
a. السامرائي، قصي محمد، قائدة ياسين البدري، (2019): التدريس مهاراته استراتيجياته، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
الصباغ، سميلة أحمد (2006): استراتيجيات حلّ المسألة الرياضية لدى الطلبة المتفوقين في المرحلة الأساسية العليا في الأردن، مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات، جامعة الزرقاء، المجلد(8)، العدد(2)، ص(27-56).
طريف ، أحمد حسن ( 2009 ) . الرياضيات المحوسبة ، ط1، المعتز للنشر والتوزيع ، عمان، الأردن.
طنوس، انتصار جورج وليندا الخطيب (2019): أثر استراتيجية السقالات التعليمية في تدريس العلوم وتنمية التفكير الاستقرائي واكتساب مهارات حلّ المشكلة، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، جامعة اليرموك، الأردن، المجلد(15)، العدد(4)، ص(486-475).
عبيدات، ذوقان وعبد الحق ، كايد وعدس، عبد الرحمن (2007) :البحث العلمي مفهومه وادواته وأساليبه، ط 10، دار الفكر، عمان، الأردن.
عريفج سامي، ونايف سليمان (2010): طرق تدريس العلوم والرياضيات ، ط1 ، دار صفاء للنشر ، عمان، الأردن.
عطية ، محسن علي (2008) : الاستراتيجيات الحديثة في تدريس الفعال ، ط1 ، دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
عقيلان، إبراهيم محمد (2002): مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
الكبيسي، عبد الواحد حميد (2014): فاعلية استراتيجية الدعائم التعليمية على التحصيل والتفكير التفاعلي لطالبًات الصف الأول المتوسط، مجلة جامعة القدس المفتوحة، فلسطين، المجلد(3)، العدد)12).
مازن ، ريم صلاح (2018) :أثر استراتيجية الدعائم التعليمية والتعليم المتمايز في تحصيل طالبًات المرحلة الاعدادية في مادة الكيمياء وتنمية تفكيرهن فوق المعرفي (رسالة ماجستير غير منشورة), تكريت - العراق.
مازن، حسام محمد (2008): تعليم وتعلم العلوم، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
مجاهد ، فائزة أحمد الحسيني (2021): مداخل واستراتيجيات وطرائق حديثة في تعليم وتعلم الدراسات الاجتماعية، دار التعلم الجامعة، الاسكندرية ، مصر.
محجوب، وجيه عبد الله (2005) :اصول البحث العلمي ومناهجه، ط2، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
محمد، زينة هيثم فيصل(2022): تدريس مادة التربية الاسلامية على وفق استراتيجية (P.E.C.S) بيكس وأثرها في تحصيل طالبًات الصف الخامس الاعدادي و تنمية تنورهن الديني، رسالة ماجستير، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة الموصل، العراق.
المعمري ، الطاف محمد عبد الله (2002): أثر استخدام استراتيجية مقترحة في ضوء أسلوب النظم في تنمية مهارات حلّ المسائل الفيزيائية والميول نحو المادة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية( ابن الهيثم)، جامعة بغداد.
نايف، بيان (2016): درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا لاستراتيجيات التعلم النشط وجهة نظر المدرسين في لواء الطيبة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم التربية ، جامعة ال البيت ، الأردن.
النبهان، موسى (2004) :اساسيات القياس في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
الهاشمي، عبد الرحمن وطه الدليمي (2008): استراتيجيات حديثة في التدريس، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
References
Ibrahim, Magdy Aziz (2005): Thinking from an Educational Perspective, Dar Alam al-Kutub for printing, publishing and distribution, Cairo, Egypt.
Abu Zeina, Farid Kamal (2010): Developing school mathematics curricula and teaching, 1st edition, Dar Wael for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Ahmed, Shukri Sayed Muhammad (1984): Solving problems in teaching mathematics, Education Magazine, Issue (64), pp. (108-113).
Afdal, Rahma Ahmed (2013): The effect of using the Polya and Zaytoun strategies to solve mathematical problems on the tenth grade female students’ acquisition of solution skills and the development of mathematical thinking Here, (unpublished master’s thesis), University of Dohuk, College of Education.
Ambo Saeedi, Abdullah bin Khamis and Hoda Bint Ali Al Hosaniyah (2016): Active Learning Strategies 180 Strategies with Practical Examples, 1st edition, Dar Al Maisarah for Publishing, Distribution and Printing Amman, Jordan.
Baroud, Basma (2004): The effectiveness of a proposed computerized program on ordinary fractions in developing the achievement of third-grade students in Gaza, Ain Shams University, College of Education (unpublished master’s thesis).
Al-Bawi, Magda Ibrahim Ali, Thani Hussein Al-Shammari (2020): Employing Active Learning Strategies to Acquire the Learning Process, 1st edition, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, Beirut, Lebanon.
Al-Balushi, Abdullah (2009): Methods of teaching science, concepts and practical applications, 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Printing and Distribution, Amman, Jordan.
Jarwan, Fathi Abdul Rahman (2013): Teaching Thinking - Concepts and Applications, 6th edition, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Hafez, Afnan Muhammad, (2006): The strategy of educational supports and their impact on academic achievement and critical thinking among first-year secondary school female students in the biology course, Master’s thesis , Medina, Taibah University, Kingdom of Saudi Arabia.
Hamdan, Maysaa Mohsen (2018): The level of educational supports by research seminar supervisors from the perspective of the student in the Curriculum Department, a field study in the College of Education, Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies, University Tishreen, Syria, Volume (40), p (122-135).
Al-Hanafi, Amal Muhammad Mukhtar (2019): The effectiveness of educational supports in developing mathematical prowess among first-year middle school students, Journal of the College of Education, Menoufia University, Egypt, Volume (2019), A Issue (4), pp. (141-161).
Al-Haila, Muhammad Mahmoud (2012): Educational Design: Theory and Practice, 5th edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
Al-Khazraji, Rafi Musleh Yas (2015): The effect of the educational supports strategy on the achievement of second-year intermediate students in physics and their logical intelligence, (Master’s thesis) College Education, Ibn al-Haytham, Baghdad, Iraq.
Zayer, Saad Ali and others (2017): Contemporary Educational Encyclopedia, vol. 2, 1st edition, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman - Jordan.
Zaitoun, Ayesh Mahmoud (2001): Methods of Teaching Science, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman.
Zaitoun, Hassan Hussein (2003): Teaching Strategies, a Contemporary Vision for Teaching and Learning Methods, 1st edition, Alam Al-Kitab, Cairo, Egypt.
Zaytoun, Hassan Hussein and Kamal Abdel Hamid Zaytoun (2003): Learning and teaching from the perspective of constructivist theory, 1st edition, Alam Al-Kitab Publishing and Distribution, Cairo.
Al-Samarrai, Qusay Muhammad, Qa’idah Yassin Al-Badri, (2019): Teaching is its skills and its strategies, 1st edition, Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Sabbagh, Samila Ahmed (2006): Strategies for solving mathematical problems among outstanding students in the upper basic stage in Jordan, Zarqa Journal of Research and Studies, Zarqa University, vol (8), Issue (2), pp. (27-56).
Tarif, Ahmed Hassan (2009). Computerized Mathematics, 1st edition, Al-Moataz Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Tannous, Intisar George and Linda Al-Khatib (2019): The impact of the educational scaffolding strategy in teaching science, developing inductive thinking, and acquiring problem-solving skills, Jordanian Journal of Science A For Education, Yarmouk University, Jordan, Volume (15), Issue (4), p.( 486-475).
Obaidat, Dhaqan and Abdul Haq, Kayed and Adas, Abdul Rahman (2007): Scientific research: its concept, tools and methods, 10th edition, Dar Al-Fikr, Amman, Jordan.
Arifaj Sami, and Naif Suleiman (2010): Methods of Teaching Science and Mathematics, 1st edition, Safaa Publishing House, Amman, Jordan.
Attiya, Mohsen Ali (2008): Modern strategies in teaching active subjects, 1st edition, Dar Al-Safaa for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Aqeelan, Ibrahim Muhammad (2002): Mathematics Curricula and Teaching Methods, 2nd edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
Al-Kubaisi, Abdel-Wahed Hamid (2014): The effectiveness of the educational pillars strategy on the achievement and interactive thinking of first-year middle school female students, Al-Quds Open University Journal, Palestine, Volume (3), Number (12).
Mazen, Reem Salah (2018): The impact of the strategy of educational pillars and differentiated instruction on the achievement of middle school female students in chemistry and the development of their meta-cognitive thinking. (Unpublished Master’s thesis), Tikrit - Iraq.
Mazen, Hossam Muhammad (2008): Teaching and Learning Sciences, Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.
Mujahid, Faiza Ahmed Al-Husseini (2021): Modern approaches, strategies and methods in teaching and learning social studies, University House of Learning, Alexandria, Egypt.
Mahjoub, Wajih Abdullah (2005): Principles of Scientific Research and Its Methods, 2nd edition, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Muhammad, Zeina Haitham Faisal (2022): Teaching Islamic education according to the P.E.C.S. strategy and its impact on the achievement of female fifth-grade middle school students and developing their religious enlightenment, a message Juster, College of Education for the Humanities, University of Mosul, Iraq.
Al-Maamari, Al-Taf Muhammad Abdullah (2002): The effect of using a proposed strategy in light of the systems approach in developing the skills of solving physical problems and tendencies towards matter, (unpublished master’s thesis). Department of Education (Ibn al-Haytham), University of Baghdad.
Nayef, Bayan (2016): The degree of practice of active learning strategies by teachers of the lower basic stage, the viewpoint of teachers in the Al-Taybeh Brigade, (unpublished master’s thesis), College of Educational Sciences, University of Al-Taybeh Labyit, Jordan.
Al-Nabhan, Musa (2004): Fundamentals of Measurement in the Behavioral Sciences, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Hashemi, Abdul Rahman and Taha Al-Dulaimi (2008): Modern Strategies in Teaching, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Azih, N.&Nwosu, B.O. (2011): "Effects of Instructional Scaffolding on the Achievement of Male and Female Students in Financial Accounting in Secondary Schools in Abakaliki Urban of Ebonyi State ,Nigeria Current Research Journal of Social Sciences ,Vol.3, No.2
Bikmaz Fatma H. (2010): Scaffolding Strategies Applid by Student Teachers to Teach Mathematics. The International journal of Research in Teacher Education No.3 Ankara University.
Jones, denise Jacques (2007), the station approach: HOW to Teach with limited resources, science scope, p. 16-21. From
Lipscomb L. Swanson J.& West, A. (2004), Scaffolding In Morey (Ed). Emerging perspectives on Learning. Teaching And Technlogy Availab Website Http :// www.Coe Uga. Edu/ EpItt/Scaffolding Htm
Ornstein C,Lasley T (2004) Strategies of effective teaching London me graw-hill company.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Noor Journal for Humanities
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.