The Impact of Intellectual Tributaries in Shaping the Poetic Image of Ibn Haddad of Al-Andalusi

Authors

  • Prof. Dr. Muthanna Abdullah Mohammad Ali University of Mosul Author

DOI:

https://doi.org/10.69513/jnfh.v1.i.2.ar1

Keywords:

Andalusian Poet Ibn Haddad, Ibn Haddad Al-Andalusi, Poetic Image, Intellectual Tributaries

Abstract

Abstract

The interaction between the creative and his culture that accumulates over the years of his various life experience is very clear because the most original creatives are those whose artistic composition is of a cumulative nature. In other words, the creative poet draws his images from a set of cognitive tributaries that reveal his ability to evoke those sources in moments of personal emotion, as well as organize and influence the recipient. Thus, it reflects the interaction between the creatives and the accumulation of knowledge and culture throughout different stages of their lives.

Since poetry is a linguistic art and a crafted image formed from language, which is a set of structural relationships that constitute the imaginative powers of the poem. Thereby, the image becomes a creative process that draws its elements from the culture of the creative and is framed by diverse imagination visions. Therefore, after deep reading of Ibn Al-Haddad’s collection, it is observed that a group of important intellectual tributaries from which Ibn Al-Haddad drew his images, and which had an obvious impact on the formation of these images, and among those tributaries are:

1- The Religious Tributary.

2- The Literary Tributary.

3- The Historical Tributary.

4- Social Tributary.

5- The Scientific Tributary.

Keywords: Andalusian Poet Ibn Haddad, Ibn Haddad Al-Andalusi, Poetic Image, Intellectual Tributaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر

ابن بسام (1978-1979)، ابن بسام، تحقيق : د . احسان عباس، الذخيرة في محاسن اهل الجزيرة، دار الثقافة، بيروت .

ابن الحداد (1990)، تحقيق : د . يوسف علي الطويل، ديوان ابن الحداد الاندلسي، دار الكتب العلمية، بيروت / لبنان، ط1 .

ابن عمار (1957)، جمع وتحقيق : د. صلاح خالص، ديوان ابن عمار، مطبعة الهدى بغداد .

ابن منظور، محمد بن مكرم (1995) لسان العرب،، دار صادر، ط9 .

الترمذي، ابو عيسى محمد عيسى (1996)، تحقيق وتخريج احاديثه : بشار عواد معيوف، الجامع الكبير (سنن الترمذي)، دار الغرب الاسلامي، بيروت، ط1.

الجبوري، جمعة حسين يوسف (2012 )،المضامين التراثية في الشعر الاندلسي في عهد المرابطين والموحدين، دار صفاء للتوزيع و مؤسسة دار الصادق، عمان/ الاردن، ط1 .

الجرجاني، عبد القاهر بن عبدالرحمن (1987) ، ، تحقيق : محمد رضوان الداية، فائز الداية، دلائل الاعجاز، مكتبة سعد الدين، سوريا، ط2 .

الجرجاني، القاضي عبد العزيز(1966)، تحقيق : محمد ابو الفضل وعلي محمد البجاوي، الوساطة بين المتنبي وخصومه، مطبعة عيسى الحلبي، سوريا، ط4 .

الجهني، نايف (2010)، الشعر والغلم، مقال، جريدة الرياض، ع(15476)، 7 نوفمبر .

حسن، عبدالاله شكري (2006)، الانشاء التصويري (البناء الفكري للتكوين الفني وحرفيات التشكيل)، مطبوع على الالة الكاتبة .

الحضرمي، ابن خلدون (1984)، مقدمة ابن خلدون، دار القلم، بيروت، ط5 .

الخفاجي، محمد عبد المنعم (1992)، الحياة الادبية في العصر الجاهلي، دار الجيل، بيروت، ط1.

الذبياني، النابغة (1980)، تحقيق : فوزي عطوان، ديوان النابغة الذبياني، دار صعب، بيروت .

الربيعي، صاحب (2011 )تقنيات وآليات الابداع الادبي، صفحات للدراسات والنشر، دمشق، سوريا، ط1.

الشنتريني، ابي الحسن بن بسام (2000)، تحقيق : احسان عباس، الذخيرة في محاسن الجزيرة، دار الغرب الاسلامي، ط1 .

صاحب، زهير واخرون (2001)، دراسات في بنية الفن، مكتبة الرائد للنشر، الاردن، ط1.

صبيح، علي علي (1996)، البناء الفني للصورة الادبية في الشعر، المكتبة الازهرية للتراث، القاهرة .

عبد المطلب، محمد (1995)، قراءات أسلوبية في الشعر الحديث، الهيأة المصرية العامة للكتاب، القاهرة .

عبيد، محمد صابر (1989)، انماط الصورة الفنية في شعر احمد عبد المعطي حجازي( مقترب نظري)، د، مجلة الاقلام، بغداد، ع 9، ايلول .

العزاوي، نداء محمد عز الدين (2009)، حركة التراث في شعر ابي تمام و المتنبي، رسالة ماجستير، جامعة الخليل

العلوي، ابن طباطبا (1956)، تحقيق : د . طه الحاجري و د . محمد زغلول سلام، عيار الشعر، المكتبة الكبرى، مصر .

علي، سلمى سلمان (2007 ) القيم الخلقية في الشعر الاندلسي عصر الطوائف والمرابطين، دار الافاق العربية، القاهرة، ط1 .

غزوان، عناد (1978)، الصورة في القصيدة العراقية الحديثة، مجلة الاقلام، العددان (11-12)، السنة 22 .

القرطاجني، حازم (1986 )، تحقيق : محمد الحبيب بن الخوجة، منهاج البلغاء وسراج الادباء دار الغرب الإسلامي، بيروت .

القيرواني، ابن رشيق (1981)، تحقيق : محمد محيي عبد الحميد، العمدة في محاسن الشعر وأدبه ونقده، دار الجيل، بيروت، ط5 .

الكبيسي، عمران خضير (1982)، لغة الشعر العراقي المعاصر، وكالة المطبوعات، الكويت، ط1 .

لويس، سي دي (1982 ) ، ترجمة : احمد نصيف الجنابي ومالك موري وسلمان حسن ابراهيم، الصورة الشعرية، منشورات وزارة الثقافة والاعلام، بغداد .

المتنبي (1961)، شرحه العلامة الواحدي، تأليف : الشيخ المعلم فريدريك ديمتريس، ديوان ابي الطيب المتنبي، طبع في مدينة ليدن .

Downloads

Published

2024-06-23

How to Cite

The Impact of Intellectual Tributaries in Shaping the Poetic Image of Ibn Haddad of Al-Andalusi. (2024). Al-Noor Journal for Humanities, 1(2). https://doi.org/10.69513/jnfh.v1.i.2.ar1

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>