The Aesthetic of Spatial Convergences in Surah Al-Baqarah.
DOI:
https://doi.org/10.69513/jnfh.v1.i1.a4Abstract
Abstract
Surat Al-Baqarah contained spatial polarities that revealed the aesthetics of its formation, and these polarities consist of two opposing pairs, including the specific directions (right-left) and (front-behind). The polarities were manifested through alternating spatial orientations, as the places have specific connotations in the noble Surah. As they multiplied on: (heavens / earth), (East / West), (Safa / Marwa), (Paradise / Hell), and (This world / the Hereafter). While consecutive determinants emerged by forming the binary (darkness / light) and (night / day)
Downloads
References
المصادر والمراجع
القران الكريم.
الاشارة الجمالية في المثل القرآني، د. عشتار داود محمد، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، ط1، 2005م.
الزمان والمكان في قصة العهد القديم، أحمد عبد اللطيف حماد، مج عالم الفكر، ع1-3، 1985م.
الطبيعة، أرسطو طاليس، ت. إسحاق بن حنين، تحقيق: عبد الرحمن بدوي، ج1، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط2، 1984م.
عالم القصة في سرد طه حسين، أحمد السماوي، التعاضدية العمالية للنشر، صفاقس، ط1، 1996م.
فلسفة الجمال، مصطفى عبدة ،مكتبة مدبولي، القاهرة- مصر، 1999م.
في جمالية الكلمة، أ.د حسين جمعة، دراسة جمالية بلاغية نقدية، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، ط1، 2002م.
مدن مرئية أنثروبولوجية المكان في جنة الزاغ، شعر: ياسين طه حافظ، اعداد: حميد حسن جعفر، الموسوعة الثقافية (61)، دار الشؤون الثقافية العامة، العراق – بغداد، 2008.
معجم البلدان، ياقوت الحموي، دار صادر، بيروت، ط1، 1968، ومنشورات المجمع الثقافي- أبو ظبي، تحقيق: عبدالله يحيى السريحي،ج1، 2002م.
المكان ودلالته في رواية (مدن الملح) لعبد الرحمن منيف، الاستاذ الدكتور صالح ولعة، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، ط1، اربد – عمان، 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Al-Noor Journal for Humanities
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.