The Impact of the SCAMPER Strategy on Developing Design Thinking among Fourth-Year High School Students in Biology

Authors

  • Farah Elias Khidr University of Mosul Author
  • Prof. Dr. Mareb Mohammed Ahmed University of Mosul Author
  • Prof. Dr. Amer Mohsen Mahmoud University of Mosul Author

DOI:

https://doi.org/10.69513/jnfh.v1n3.a3

Abstract

The current research aimed to explore the impact of the SCAMPER strategy on developing design thinking among fourth-year high school students in biology. To achieve the research objective, the researcher adopted an experimental design and formulated a null hypothesis. To test this hypothesis, Al-Asma’i High School for Girls was intentionally selected, and the research sample was randomly chosen from fourth-year students, totaling 62 students. The sample was divided into two groups: section A, consisting of 30 students, represented the experimental group that was taught using the SCAMPER strategy, while section B, consisting of 32 students, represented the control group that was taught using the traditional method. The groups were matched for variables such as age in months, previous academic achievement, overall average for the previous year, parents' educational level, and intelligence level. The research instrument consisted of a design thinking scale, which was developed by the researcher and was validated and tested for reliability. This scale was administered to both the experimental and control groups on Sunday, 29th October 2023, before the experiment began. After teaching the experimental group using the SCAMPER strategy and the control group using the traditional method for a full academic semester, the scale was administered again after the experiment was completed. Data was collected and statistically analyzed using the t-test for two independent samples with the help of the SPSS statistical package. The results showed a statistically significant difference between the two groups in the development of design thinking, in favor of the experimental group, which had a higher mean score due to being taught using the SCAMPER strategy. The researcher concluded with several recommendations and suggestions related to the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

(1)ابو فخر، غسان مها زحلوق نبيل سليمان (2006)، صعوبات التعلم في الروسية، جامعة دمشق، دمشق.

(2)أبو فودة، باسل خميس؛ نجاتي، أَحمد يونس (2012): المقياسات التحصيلية، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمـان، الأُردن

(3)البطش، محمد وليد وفريد كامل أبو زينة (2007): مناهج البحث العلمي (تصـميم البحث والتحليل الإِحصائيّ). دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمـان، الأُردن.

(4)بكر، سندس عبد القادر عزيز، (2021): اتباع استراتيجية Parashot في تنمية مهارات فهم القراءة لدى طالبات الصف الأَوَّل المتوسط في مادة القراءة، بحث عالمي منشور.

(5)البلوشي، سليمان (2007). "العلاقة بين التفكير الإِبداعي وعمليات العلم والتحصيل الدراسي في المواد الدراسية المختلفة لدى عينة من المتعـلمات ذوات التحصيل الجيد والضعيف في الصف التاسع في سلطنة عمـان"، المجلة التربوية بالكويت، 21(82). 89-162.

(6)الحاوري، محمد عبد الله، (2011): طرائق تدريس اللغة العربية.

(7)حبيب، صفاء طارق وبلقيس حمود كاظم (2018): نظريتي القياس الحديثة والتقليدية (مبادئ وتطبيقات)، ط1، دار المنهجية للنشر والتوزيع، عمـان، الأُردن.

(8) 1-خندقجي، محمد ونواف عبد الجبار (2012): مناهج البحث العلمي منظور تربوي معاصر، ط1، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، اربد، الأُردن.

-الدليمي، إِحسان عليوي، وعدنان محـمود المهداوي (2008): القياس والتقويم في العملية التعليميَّة، ط3، مكتبة أَحمد الدباغ للطباعة، بغداد، العراق.

(9)رمضان، حياة علي (2014). أَثر استراتيجية سكامـبر في تنمية التحصيل ومهارات حل المشـكلات وبعض عادات العقل في مادة العلـوم لدى تلاميذ المرحـلة الابتدائية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس بالسعودية، 14، 51، 78–147

(10)الرويثي، مريم عالي (2012)، فاعلية استراتيجية سكامبر لتعليم العلوم فـي تنميـة مهارات التفكير الابتكاري لدى موهوبات المرحلة الابتدائية بالمدينـة المنـورة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة طيبـة، المدينـة المنـورة، المملكة العربية السعودية.

(11)سمية ناصري وفريدة فلاك (2019): "أَهميَّة خبرة الجامعات الذكية في تحسين أَداءها حسب مجلة تايمز للتعليم العالي-تجربة جامعة أكسفورد في الفترة 2011-2019"، من (مجلة الاناسة وعلوم المجتـمع)، العـدد(5)، جامعة محمد بو ضياف، الجزائر.

(12)الشهري، ابتسام محمد؛ الغنام، محرز عبده (2017). أَثر تدريس الكيمياء في ضوء برنامج سكامبر SCAMPER على التحصيل وتنمية مها ارت التفكير العليا لدى طالبات الصف الثاني الثانوي بمدينة أبها. مجلة العلوم التربوية والنفسية-المركز القومي للبحوث بغزة, (1) 10

(13)العبادي، رائد خليل (2006): المقياسات المدرسية، ط1، مكتبة المجتـمع العربي للنشر والتوزيع، عمـان، الأُردن.

(14)العبسي، محمد (2014). طرق تدريس الرياضيات لذوي الاحتياجات الخاصة، عمـان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

(15)علي، حسن شوقي، مجلة البحث العلمي في التربية.ع.20، ج.14، (2019)

(16)الكبيسي، عبد الواحد حميد وهادي مشعان ربيع (2008): المقياسات التحصيلية المدرسية (أسس بناء وتحليل اسئلتها)، مكتبة المجتـمع العربي للنشر والتوزيع، عمـان، الأُردن.

(17)المبروك، فرج (2016): طرائق التدريس العـامة طريقة إلى النجاح في مهنة التدريس، ط1، دار حميثرا للنشر، القاهـرة، مصـر.

(18)محمد حيدر عدنان وعبد إِحسان حميد (2017): أَثر انموذج الاستقصاء الدوري في التفكير المنظومي لدى طلاب الصف الخامس العلمي الاحيائي في مادة الأَحياء، مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية ،192،2-20

(19)محمد، أَحمد عمر (2016) فاعلية استخدام استراتيجية سكامبر Scamper لتنمية مهارات التفكير الإِبداعي والتحصيل الدراسي في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الثاني التوسط بالمملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية بأسيوط، 32(3)، .479

(20)المنيزل، عبد الله فلاح وعياش غرايبة (2010): الإحصاء التربوي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمـان، الأُردن.

(21)منقل ونهاد (2019): المحتوى وجداول المواصفات والمقياسات المعيارية بين المهارات والبناء والاعداد (الدليل التطبيقي)، مكتبة الملك فهد الوطنية، جدة.

(22)الشهري، ابتسام محمد؛ الغنام، محرز عبده (2017). أَثر تدريس الكيمياء في ضوء برنامج سكامبر SCAMPER على التحصيل وتنمية مها ارت التفكير العليا لدى طالبات الصف الثاني الثانوي بمدينة أبها. مجلة العلوم التربوية والنفسية-المركز القومي للبحوث بغزة, (1) 10

(23)النجار، نبيل جمعة صالح (2010): القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقات برمجية، دار الحامد، عمـان، الأُردن.

Downloads

Published

2024-09-07

How to Cite

The Impact of the SCAMPER Strategy on Developing Design Thinking among Fourth-Year High School Students in Biology. (2024). Al-Noor Journal for Humanities, 1(3). https://doi.org/10.69513/jnfh.v1n3.a3

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>