The correspondence of the senses in Al shab Al zarif poetry (Died 668 A.H)
DOI:
https://doi.org/10.69513/jnfh.v3.i1.ar9Keywords:
Sensory correspondence, Sensory functions, The messaging image.Abstract
This study presents an applied model of the phenomenon of correspondence of senses in Arabic poetry in the Middle Ages, specifically in the :Mameluke era. According to the Egyptian poet Al shab Al zarif, the research attempted to establish systematic controls for this pictorial phenomenon in poetry, through its connection to the human senses and its effect on the poet By integrating the qualities of the five senses together; To generate unique sensory images that penetrate the physiological characteristics of the human senses within a poetic system that connects all the two senses with symbolic relationships that appear in the poem. This study established the structure of sensory correspondence and demonstrated the elements that form the linguistic structure of sensory correspondence, in addition to determining how the characteristics of this or that sense are transferred to another sense, eliminating its basic function and giving it its own characteristics. The research also presented the relationship of the correspondence of the senses to Arabic rhetoric, especially metaphor, which is the basis of every sensory correspondence that we find in the linguistic form, with its connection to it and its influence on the formation of the sensory correspondence image within the poetic text. Through our analysis of the selected examples from the poet’s collection, the study was applied to them with precise scientific analysis that shows the poetic images that the correspondence presented in them that carried the poet’s emotions, with an imagination that employed the senses to perform the intended meaning. So it is permissible for him to manipulate its true characteristics and functions.
Downloads
References
ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، دار صادر، ج9، بيروت.
أحمد، محمد فتوح، الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، دار المعارف، ط3، مصر، 1984.
زايد، علي عشري، عن بناء القصيدة العربية الحديثة، ط4، مكتبة ابن سينا، القاهرة، 2002.
شكر، شاكر هادي ديوان الشاب الظريف، مطبعة النجف، النجف الأشرف، 1967.
صالح، بشرى موسى، الصورة الشعرية في النقد العربي الحديث، المركز الثقافي العربي،ط1، بيروت، 1994.
العيدان، ملبي فتحي أحمد، الصورة في شعر ابن دانيال الموصلي ( دراسة في القيمة الجمالية والتشكيل الشعري)، دار غيداء، ط1، عمَّان، 2021.
فتحي، إبراهيم، معجم المصطلحات الأدبية، التعاضدية للطباعة والنشر، صفاقس، 1986.
كبابة، وحيد صبحي، الصورة الفنية في شعر الطائيين بين الانفعال والحس، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 1999.
الكتبي، محمد بن شاكر، تحقيق: محمد محيي الدين عبدالحميد، فوات الوفيات مكتبة النهضة المصرية، ج2، مصر، 1951.
المراغي، أحمد مصطفى، علوم البلاغة (البيان والمعاني والبديع)، دار الكتب العلمية ط 3، بيروت، 1993.
مندور، د. محمد ، الأدب ومذاهبه، نهضة مصر.
الهاشمي، علي، السكون المتحرك (دراسة في البنية والأسلوب) (تجديد الشاعر المعاصر في البحرين أنموذجا)، منشورات اتحاد كتاب وأدباء الإمارات، ط1، ج3، 1995 .
هلال، محمد غنيمي، النقد الأدبي الحديث، دار الثقافة ودار العودة، بيروت، لبنان، 1973.
الوصيفي، د. عبدالرحمن، تراسل الحواس في الشعر العربي القديم، الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق، 2008.
وهبة، مجدي، والمهندس، كامل، معجم المصطلحات في اللغة والأدب، مكتبة بيروت، ط2، لبنان، 1984.
الدوريات:
أحمد، حنان علي، العلاقة ما بين تراسل الحواس والاستعارة المكنية- دراسة تطبيقية على مختارات من الشعر الوجداني، حولية كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية، مج 4 ، ع 25.
رمضان، أحمد فتحي، بلاغة تراسل الحواس في القرآن الكريم – نماذج تطبيقية-، مجلة جامعة تكريت للعوم الإنسانية،ع 1، مج 14، كانون الثاني 2007م .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Al-Noor Journal for Humanities

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.