The Effect of the Active Discussion Strategy on Developing Social Intelligence among Scientific Fifth-Grade Students in Biology

Authors

  • Dr. Zeyad Bader Hamad Mosul University Author
  • Dr. Mohammed Arafat Mohammed Mosul University Author

Abstract

Abstract

The aim of the current research is to investigate the effect of the active discussion strategy on the development of social intelligence among scientific fifth-grade students in biology. It is limited to a sample of scientific fifth grade students in the morning public schools of the Nineveh Education Directorate during the academic year 2022-2023. The researchers used a scale developed by Abdulsattar and Jassim (2015) consisting of 36 items as a tool for their research, ensuring its validity and reliability before applying it to the primary research sample. The findings reveal that active discussion strategy has a positive effect on developing social intelligence among scientific fifth grade students in the experimental group as compared with the control group. The study ends with some conclusions and recommendations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر

إبراهيم، جابر السيد (2011). علم نفس الذكاء، دار غيداء للنشر والتوزيع، الأردن.

أحمد، السيد علي (2002). التربية العلمية وتدريس العلوم ، دار الفكر العربي ، القاهرة.

اسماعيل، بليغ حمدي (2013). استراتيجيات تدريس اللغة العربية أطر نظرية وتطبيقات عملية. دار المناهج ، عمان.

أمبو سعيدي، عبد الله بن خميس والحوسنية، هدى بنت علي (2015). إستراتيجيات التعلّم النشط : 180 استراتيجية مع الأمثلة التطبيقية، دار المسيرة للنشر، عمان، الأردن.

بوزان، توني (2007) . قوة الذكاء الاجتماعي، مكتبة جرير، الرياض.

جابر، عبد الحميد جابر (2003). الذكاءات المتعددة والفهم: تنمية وتعميق، دار الفكر العربي، القاهرة.

حسن، مرتضى عباس والعطار، زيد بدر محمد. (2016) أثر استراتيجية المناقشة النشطة في الأداء التعبيري لدى طالبات الصف الرابع العلمي. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، ع. 29:503-526.

حسين، محمد حسين (2003). قياس وتقييم قدرات الذكاءات المتعددة، دار الفكر، عمان.

الخفاف، إيمان عباس (2011). الذكاءات المتعددة برنامج تطبيقي، الطبعة الاولى، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الدندراوي، سامية صابر محمد (2007) . تأثير برنامج لتنمية الذكاء الاجتماعي لدى الأطفال المعاقين سمعيا على توكيد الذات والتوافق الاجتماعي مع الآخرين، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، كلية التربية، جامعة عين شمس، العدد 67.

شاهين، عبد الحميد حسن عبد الحميد (2011). استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلّم وأنماط التعلّم مناهج وطرق التدريس. مصر، جامعة الإسكندرية، كلية التربية ، مصر.

عبد الستار، مهند محمد وجاسم، تاضية عبد الرزاق (2015). قياس الذكاء الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الاعدادية، مجلة الفتح، مج 12، ع 65: 1-24.

عبد السلام، محمد (2021). استراتيجيات التعلّم النشط، مكتبة نور.

علي، محمود السيد (2011). اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس. ط1، دار المسيرة ان، ، عم 2011م.

عيشور، نادية سعيد واخرون (2017). منهجية البحث العلمي في العلوم الاجتماعية - دليل الطالب في انجاز بحث سوسيولوجي، دار حسين راس الجبل للطباعة والنشر والتوزيع، الجزائر.

الكيلاني، أحمد محي الدين والمقوسي، يلسين علي (2019). أثر استراتيجية جيكسو في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي وتنمية الذكاء الاجتماعي لديهم في مبحث التربية الإسلامية، مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانية – المجلد التاسع عشر – العدد الثالث:313-325.

المحنة، علي كاظم ياسين (2015). التفكير الناقد والقدرة اللغوية. ط1 ، دار الرضوان، عمان، الأردن.

Al-Qudah, Y. & Baioumy, N. (2019) “The Negative Psychological Effects Of Social Networking Sites Among Adolescent Students and Ways to Face It, MJIS, vol. 3, no. 1, pp. 60-82, Jan. 2019.

OBILOR, E. I. & IKPA, A. I. (2019). Social Intelligence and Academic Achievement of Students in Selected Senior Secondary Schools in Rivers State, International Journal of Innovative Social Sciences & Humanities Research, 7(2):93-100.

Silberman, M. (1996). Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Allyn & Bacon, A Simon & Schuster Company, Massachusetts.

Tutorials Point (2022). Social intelligence, Tutorials Point (I) Pvt. Ltd, [email protected].

Verma, M. & Archana; Jha. (2015). Digital Awareness and Internet Usage by School Students, Journal of Psychosocial Research.

Wang, Ch.; Wu, Sh.; Nie, Y; Cui, G. & Hou, X. (2022). Open-mindedness trait afects the development of intercultural communication competence in short-term overseas study programs: a mixed-method exploration, BMC Medical Education, 22:219.

Witherspoon, M., Sykes, G., & Bell, C. (2016). Leading a Classroom Discussion: Definition, supportive evidence, and measurement of the ETS® National Observational Teaching Examination (NOTE) assessment series (Research Memorandum No. RM-16-09). Princeton, NJ: Educational Testing Service.

Downloads

Published

2024-04-16 — Updated on 2024-04-16

Versions

How to Cite

The Effect of the Active Discussion Strategy on Developing Social Intelligence among Scientific Fifth-Grade Students in Biology. (2024). Al-Noor Journal for Humanities, 1(1), 51-66. https://jnfh.alnoor.edu.iq/jnfh/article/view/10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>